Vihreä eduskuntaryhmä hakee lainsäädäntösihteeriä toistaiseksi voimassaolevaan työsuhteeseen

24.10.2024

Vihreä eduskuntaryhmä hakee toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen lainsäädäntösihteeriä, jonka vastuulla on tukea kansanedustajia erityisesti lainsäädäntöön liittyvissä tehtävissä. Työ alkaa tammikuussa 2025 tai sopimuksen mukaan ja siihen sisältyy neljän kuukauden koeaika.

Tehtävä edellyttää oikeustieteellistä tutkintoa sekä jonkinasteista kokemusta eduskuntatyöstä tai valtionhallinnosta. Arvostamme lisäksi tuntemusta EU-lainsäädännöstä, ympäristöjuridiikasta tai ihmisoikeusjuridiikasta. Tehtävässä vaaditaan kykyä analysoida ja soveltaa lainsäädäntöä sekä tuottaa tarkkoja ja ymmärrettäviä kirjallisia tekstejä.
Lainsäädäntösihteerin työ sisältää lakiesitysten valmistelua ja analysointia, lausuntojen kirjoittamista, kansanedustajien tukemista valiokuntatyössä sekä poliittisen kannanmuodostuksen koordinointia. Työ edellyttää hyvää paineensietokykyä ja kykyä hallita monia kokonaisuuksia samanaikaisesti.

Toivomme hakijoiksi eri ikäisiä, eri sukupuolta olevia ja vammaisia henkilöitä sekä kieli-, kulttuuri- tai muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä. Työhuone sijaitsee Eduskuntatalolla, etätyötä tehdään erikseen sovittavalla tavalla, muutamana päivänä viikossa. Tarjoamme työntekijöillemme hyvät luontoisedut, kuten lounasedun, työsuhdematkalipun, viikoittaisen palkallisen liikuntatunnin, puhelinedun ja laajan työterveyshuollon. Tehtävä on täysipäiväinen ja työaika on 37,5 tuntia viikossa. Palkka sijoittuu eduskuntaryhmän palkkaluokkaan 3. Palkkaus perustuu valtiolla työskentelevien juristien keskipalkkaan, ja hakijoilta pyydetään hakemuksen yhteydessä palkkatoivomus.

Vihreän eduskuntaryhmän lainsäädäntösihteerinä pääset auttamaan kansanedustajiamme ilmastokriisin ja luontokadon pysäyttämisessä, tekemään työtä ihmisoikeuksista tinkimättömän Suomen puolesta ja kehittämään tutkittuun tietoon perustuvia ratkaisuja. Tarjoamme ainutlaatuisen näköalapaikan politiikan ja päätöksenteon ytimeen, jossa pääset konkreettisesti vaikuttamaan siihen, millaista yhteiskuntaa rakennamme.

Hakemukset ja ansioluettelot pyydämme lähettämään viimeistään 24.11.2024 sähköpostitse osoitteeseen verna.finstrom(at)eduskunta.fi. Otsikoi sähköpostisi ”Lainsäädäntösihteeri 2025” ja nimeä pdf-muotoiset liitetiedostot seuraavasti: ”OMA SUKUNIMI_Hakemus” ja ”OMA SUKUNIMI_Ansioluettelo”.

Haastattelemme sopivimmat ehdokkaat joulukuun kahden ensimmäisen viikon aikana. Ennen työsuhteen alkua hakijasta tehdään perusmuotoinen turvallisuusselvitys.

Lisätietoja tehtävästä antaa:
Hallintopäällikkö Verna Finström