Touko Aallon ryhmäpuhe pääministerin ilmoituksesta käydyssä sote-keskustelussa 27.6.2018

27.06.2018

Arvoisa puhemies,

Hyvä, että hallitus on viimein tunnustanut
yhden tosiasian.

Sote-uudistuksen toteutus viivästyy,
koska lakien käsittely kestää.

Hallituspuolueiden edustajat
ovat jo kiirehtineet syyttämään 
eduskuntakäsittelyä viivästyksestä.

Tosiasia kuitenkin on, että
sote-uudistus viivästyy,
koska hallitus on tuonut eduskuntaan
toteuttamiskelvottomia esityksiä.

Niiden korjaaminen edes perustuslain
mukaisiksi ottaa aikaa –
muista ongelmista puhumattakaan.

Viivästymisen lisäksi hallituksen
pitää tunnustaa toinen tosiasia.

Hallituksen sote-esitys on
ongelmallinen muutenkin
kuin toteutuksen aikataulun osalta.

Jälleen kerran uudistus on
pilattu sillä, että
sosiaali- ja terveyspalveluihin
keskittymisen sijaan
hankkeeseen koplataan
muita ideologisia tavoitteita.

Ongelma ei ole siinä,
etteikö nykyinen hallitus olisi tiennyt,
mitä pitää tehdä.

Hallitusohjelman kirjaukset
olivat soten osalta hyvät.

Tavoitteeksi hallitus asetti
terveys- ja hyvinvointierojen
kaventamisen,
kustannuskehityksen hillitsemisen
ja saumattomien hoivaketjujen
turvaamisen.

Askelmerkitkin olivat vielä
hallitusohjelmassa selvät.

Ensin piti varmistaa täysi integraatio 
eli purkaa hallinnolliset raja-aidat 
sosiaali- ja terveyspalveluiden 
ja perus- ja erikoissairaanhoidon välillä.

Sen jälkeen piti yksinkertaistaa 
rahoitusjärjestelmää.

Ja vasta lopuksi,
piti kehittää jo nykyisin olemassa olevaa
valinnanvapautta.

Näistä tavoitteista ja toteutuksen 
vaiheistuksesta voin vieläkin olla
samaa mieltä.

Mutta eihän hallitus tätä suunnitelmaa
noudattanut.

Hallitus hylkäsi kaiken sen,
mitä viime vaalikausilla on opittu.

Järkevän, suomalaisten palvelut turvaavan
toteutuksen sijaan hallitus ryhtyi suhmuroimaan.

Syntyi keskustan ja kokoomuksen
maakunnat mulle, markkinat sulle
-lehmänkauppa.

Ja siinä kabinettivehkeilyssä
on syy sille,
miksi keskustelemme tästä aiheesta jälleen nyt.

Kokoomuksen ideologinen pyrkimys
avata sote-palvelut hallitsemattomasti
markkinoille, on ajanut uudistuksen
ongelmiin yhä uudestaan ja uudestaan.

Markkinamalli on saanut jo kaksi keltaista korttia
perustuslakivaliokunnalta.

Sen pitäisi jo viimeistään olla
suihkukomennuksen paikka.

Arvoisa puhemies,

Pahin tilanne ei ole hallituksen esityksen kaatuminen,
vaan se, jos nyt lukitaan 
sellainen huono malli pitkälle tulevaisuuteen, 
joka ei toteuta uudistukselle asetettuja tavoitteita,
mutta joka pitää sisällään valtavat riskit. 

Jos hallitus on valmis saattamaan uudistuksen loppuun 
parlamentaarisella yhteistyöllä, 
asiantuntijatietoon nojaten
ja uudistukseen alkuperäisiä tavoitteita toteuttaen, 
Vihreät ovat valmiita yhteistyöhön. 

Hämmästelen hallituksen lyhytnäköistä ajattelua. 

Te ette jätä mitään muuta vaihtoehtoa seuraavalle hallitukselle 
kuin korjata esitys oikealle uralleen.

Siksi jo tehdyn työn jatkaminen
yhdessä opposition kanssa 
olisi kestävin tapa kulkea eteenpäin. 

Ajatuksen parlamentaarisesta yhteistyöstä
ei pitäisi olla vieras.

Sitähän keskusta viime vaalikaudella äänekkäästi
vaati.

Harmi vain, että oppositiopuolueen johtaja Sipilän vaatimus
parlamentaarisesta yhteistyöstä unohtui,
kun oppositiopuolueen johtaja Sipilästä
tuli pääministeri Sipilä. 

Arvoisa puhemies, 

Sote-uudistusta voidaan yhä viedä eteenpäin
järkevästi.

Kaikkea työtä ei tarvitse,
eikä pidä,
heittää hukkaan.

Nyt olisi viisainta keskittyä suomalaisten
sote-palveluiden uudistamiseen
ja hylätä muut sivupolut.

Vihreiden resepti on yksinkertainen.

Yksi: Luodaan itsehallinnolliset maakunnat,
joilla on vaaleilla valitut päättäjät,
ja ryhdytään välittömästi valmistelemaan
niille verotusoikeutta.

Kaksi: Siirretään näille maakunnille
vain ja ainoastaan kuntien ja kuntayhtymien
sote-palvelut.

Tämä kahden ainesosan resepti
yksinkertaistaa rahoitusta ja takaa
maakunnille mahdollisuuden kehittää
palveluitaan ja saumattomia
hoivaketjuja eli integraatiota.

Kun integraatio toimii,
saadaan myös kustannussäästöjä
ja edistetään ihmisten terveyttä.

Kun maakunnilla on verotusoikeus,
on niillä todellinen itsehallinto.

Hylätään siis kokoomuksen ajama markkinamalli
ja keskustan ajama ympäristöhallinnon alasajo.

Ei ole mitään järkeä yrittää ahtaa näin
suureen uudistukseen kahden päähallituspuolueen
ideologisia lempilapsia.

Hylkäämällä ideologiset karikot
ja keskittymällä sote-uudistuksen
alkuperäisiin tavoitteisiin,
Suomi pääsee eteenpäin.

Jos tämä hallitus ei siihen pysty,
on seuraavan hallituksen asia hoidettava.