Opiskelijoita ei ole varaa polttaa loppuun

16.03.2023

Suomella ei ole varaa polttaa nuoria loppuun jo opiskeluaikana, nakertaa koulutuksen tasa-arvoa tai sulkea ovea osaajilta. Jos kriisit – oli sitten kyse mielenterveydestä, ympäristöstä tai globaalista epävakaudesta – jätetään ratkaisematta, on hintalappu kertaluokkaa suurempi tulevaisuudessa. Siksi kannattaa toimia jo tänään.

Opiskelijat pois köyhyysrajalta, ovat korkeakouluopiskelijat vaatineet eduskuntavaalien alla. Tämä ei mitenkään kohtuuton vaatimus mielestäni.

Osallistuin tällä viikolla korkeakouluopiskelijoiden vaalipaneeliin. Sähäkässä tahdissa käytiin läpi opiskelijoiden toimeentulo, mielenterveys, koulutuksen rahoitus, lukukausimaksu, kansainvälisten opiskelijoiden tilanne, luontokato, ilmastotoimet ja kehitysyhteistyö.

Vihreiden kanta näihin kaikkiin on selvä.

Kannatamme opintorahan korotusta ja opintotukikuukausien lisäämistä. Opintorahan nykyinen taso on riittämätön. Opiskelijat elävät todellakin köyhyysrajan alapuolella ja yleinen hintojen nousu heikentää tilannetta entisestään. Opiskelijoiden lainamäärät ovat nousseet huolestuttavan paljon. Olen ehdottanut myös korkokaton käyttöönottoa opintolainaan.

Mielenterveyskriisi vaatii ratkaisuja, kuten YTHS:n rahoittamista, terapiatakuuta, maksutonta psykoterapiakoulutusta ja mielenterveyden hoitopolkujen korjaamista.

Puolustamme maksutonta koulutusta, korkeakoulujen perusrahoituksen vahvistamista, aloituspaikkojen lisäämistä ja pysyviä oleskelulupia kv-opiskelijoille valmistumisen jälkeen.

Ajamme kaikkia tieteen vaatimia keinoja luontokadon pysäyttämiseksi, päästöjen vähentämiseksi, hiilinielujen vahvistamiseksi ja luonnonvarojen ylikulutuksen lopettamiseksi.

Kehitysyhteistyön määrärahat tulee turvata ja nostaa kohti YK-sitoumusta.

Tällä hallituskaudella koulutuksen rahoituksen suunta on saatu palautettua jälleen kasvu-uralle edellisen keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten hallituksen massiivisten koulutusleikkausten jälkeen. Olin hallitusneuvotteluissa mukana neuvottelemassa tällä kaudella tehtyjä panostuksia koulutukseen ja tutkimukseen.

Samoin opintotukeen on tehty hyviä parannuksia. Opintotuen tulorajojen kasvattaminen helpottaa monen opiskelijan arkea. Elokuussa astui voimaan 15 euron ylimääräinen opintotuen indeksikorotus. Viime syksyn budjettiriihessä korotettiin opintotuen huoltajakorotusta ja opiskelijoiden ateriatukea. Viime hallituskaudella kokoomuksen johdolla tehty 86 euron leikkaus opintorahaan tuntuu edelleen, vaikka tällä hallituskaudella onkin kyetty tekemään monia hyviä parannuksia.

Työ on kuitenkin vielä kesken.

Suomella ei ole varaa polttaa nuoria loppuuun jo opiskeluaikana, nakertaa koulutuksen tasa-arvoa tai sulkea ovea osaajilta. Jos kriisit – oli sitten kyse mielenterveydestä, ympäristöstä tai globaalista epävakaudesta – jätetään ratkaisematta, on hintalappu kertaluokkaa suurempi tulevaisuudessa. Siksi kannattaa toimia jo tänään.

Ja siksi minä ja Vihreät olemme valmiita vääntämään näiden asioiden puolesta sitkeästi myös seuraavat neljä vuotta. Nuoret eivät ole vain tulevaisuuden tähtiä, vaan arvokkaita jo tänään.