Maria Ohisalo kommentoi videomanipulaatiota: Somejättien on kannettava vastuunsa

30.11.2019

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo nosti puoluevaltuuskunnalle pitämässään puheessa esille demokratiahäirinnän ja oikeusvaltion periaatteista kiinni pitämisen tärkeyden. Vihreiden puoluevaltuuskunta kokoontuu Turussa 30.11.-1.2.2019

Maria Ohisalo kommentoi puheessaan hänestä levitettyä videomanipulaatiota, jossa eduskuntakeskustelusta oli liitetty yhteen kysymys ja vastaus, jotka eivät liittyneet toisiinsa. Vihreät oli yhteydessä Facebookin yhteyshenkilöön ja pyysi videon poistamista. Facebook ei pyyntöön suostunut.

Ohisalon mukaan valeuutisten levittäminen on väärin.

–Monet tuomitsivat vääristelyn. Valeuutisten puolustajia löytyi kuitenkin niin Brysselistä kuin Arkadianmäeltä. Toivoisin ettei vallanhimossa alennuttaisi noin alas, Ohisalo toteaa.

Valeuutiset ovat osa laajempaa demokratiahäirinnän aaltoa, joka horjuttaa julkista keskustelua kaikissa länsimaissa. Väärennettyjen videoiden levittäminen on tuttu taktiikka Putin-mielisen äärioikeiston keskuudessa halki Euroopan. Emme voi antaa valheiden syödä yhteiskuntamme pohjaa.

–Facebookin, Twitterin ja muiden sosiaalisen median jättien on siksi kannettava oma vastuunsa. Mikäli siihen ei löydy kykyä, tarvitsemme vahvempaa somealustojen lainsäädännöllistä sääntelyä niin Suomen kuin EU:n tasolla, Ohisalo toteaa.

Ohisalo avasi myös turvapaikkapolitiikassa tapahtunutta muutosta:

–Moni on uumoillut jo pitkään, että Suomen viime vuosina harjoittama pakolaispolitiikka ei kestä lähempää tarkastelua. Että Suomi ei ota turvapaikanhakijoiden hätää tarpeeksi tosissaan. Viimeistään Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen langettavan ratkaisun jälkeen soivat hälyytyskellot lopuillakin.

Jo käynnissä olevista kehittämishankkeista Ohisalo mainitsi mm. tulkkausten laadun seurannalle luodun toimintamallin ja turvapaikanhakijoiden oikeudellisen neuvonnan kehittämisen. Alaikäisten perheenyhdistämistä tullaan ensi keväällä helpottamaan lainsäädännöllisesti poistamalla edellytys perheenjäsenten toimeentulon suuruudesta.

–Tämä kaikki on erinomainen alku. Edellisen hallituksen aikana turvapaikka- ja oleskelulupakäsittelyä vietiin suuntaan, jossa tulkintoja tiukennettiin. Oikeusvaltion lähtökohtana pitää olla se, että jos tulkinnanvaraa on, sitä käytetään hakijan hyväksi, Ohisalo kommentoi

Koko puhe luettavissa: https://www.vihreat.fi/artikkeli/2019/11/maria-ohisalon-puhe-vihreiden-valtuuskunnan-kokouksessa-30112019